Ben jij op elk gewenst moment mobiel bereikbaar voor je klant?

Auke Abbekerk BCM software Plaats een reactie

In mijn vorige blog heb ik aandacht besteed aan uitval van de vaste of mobiele werkplek of de software. Deze blog richt zich op uitval van je mobiele telefoon.

Telefoon werkt niet

Wanneer heb je er last van als je mobiele telefoon het niet doet?
De contactgegevens van de klant die je wilt bellen zijn niet beschikbaar. Je kan de klant nu niet vragen wanneer het hem gelegen komt om de offerte toe te lichten. Je kan hem bovendien niet mailen om hem deze vraag te stellen. Immers, zijn mailadres is alleen op je mobiele telefoon opgeslagen.

Wat zijn de gevolgen als je telefonisch niet bereikbaar bent?
Je mist de opdrachten die je zo hard nodig hebt. Tevens ben je niet in de gelegenheid om je klanten zelf te bellen. Je hebt toegezegd om je klant op een bepaald tijdstip te bellen en je kan deze afspraak niet nakomen. En dit kan je hem zelfs niet eens laten weten. Bovendien weet je niet op welk moment je wel in de gelegenheid bent om te bellen of gebeld te worden.

Hoe kan je ervoor zorgen dat je mobiel bereikbaar bent?
Herken je één van bovenstaande situaties waarmee je op een onverwacht en ongewenst moment wordt geconfronteerd? Wat was de schade die je hiervan hebt ondervonden?
In dit artikel worden 6 tips aangereikt om je zo mogelijk op deze situatie voor te bereiden.

TIP 1: Neem je telefoonoplader altijd mee
Heel vervelend als je na intensief gebruik tot de ontdekking komt dat de batterij van je mobiele telefoon (bijna) leeg is. Zorg dat je de oplader van je mobiele telefoon altijd bij je hebt. Daarmee ben je instaat om via een stopcontact of USB aansluiting in je auto, de mobiele telefoon op te laden. Zo kom je nooit voor een verrassing te staan als je batterij van je telefoon leeg is.

TIP 2: Berg je PUK code op een voor jou bekende plaats op
In geval je driemaal de verkeerde pincode hebt ingetoetst dan heb je de pukcode nodig om je mobiele telefoon weer te kunnen bedienen. Met de levering van je mobiele telefoon heb je van je telefoonprovider een pas met pin- en pukcode gekregen. Berg deze pas op een voor jou bekende plaats op.

TIP 3: Veiligstellen van je gegevens
Recent stond in het computerblad Computable het artikel “Kwart Nederlanders maakt nooit een back-up van mobieltje”. Komt dit jou ook zo bekend voor? Het kan ook voorkomen dat je telefoon vlamvat. Zorg er dus voor dat je periodiek een back-up van je mobiele telefoon maakt. Pas dit direct toe als je veel mutaties bij je contactpersonen hebt aangebracht. Je vindt bij een Android toestel de back-up functie onder de app Instellingen. Selecteer onder Persoonlijk de optie Back-up en reset. Bij back-up account geef je jouw Google mailadres op en hierna selecteer je de optie Back-up van gegevens en zet deze aan. Je gegevens worden in de Cloud veiliggesteld.

De Android back-up maakt een back-up van de volgende gegevens: Wifi-netwerken en wachtwoorden, achtergronden startscherm, Gmail-instellingen, apps die zijn geïnstalleerd via Google Play , scherminstellingen (helderheid en slaapstand), taal- en invoerinstellingen, datum en tijd. Let op: Niet alle apps gebruiken de Android Back-up. Bij sommige apps wordt er geen back-up van de gegevens gemaakt.

Wil je je gegevens niet in de Cloud maar op een externe schijf opslaan? Dan adviseer ik je om na te gaan of jouw back-up software ook geschikt is om een back-up van je mobiele telefoon te maken.

TIP 4: Back-up WhatsApp berichten
Maak jij zakelijk gebruik van WhatsApp voor bijvoorbeeld het sturen van berichten naar een klant, groep klanten of je medewerkers? Dan is het ook hier verstandig om periodiek een back-up van je berichten te maken. Dit kan op de volgende manier: 1. Open WhatsApp, 2. selecteer InstellingenChats, Chat back-up, 3. Selecteer Back-up maken en hiermee start je direct een back-up. Je kunt onder Google Drive Instellingen het volgende instellen: frequentie back-up, Google account, back-up via WIFI of mobiel netwerk (denk om kosten bij deze laatste optie), video’s toevoegen.

Voor alle duidelijkheid: de back-up van je berichten en media wordt op Google Drive opgeslagen. Je kunt je gegevens herstellen wanneer je WhatsApp opnieuw installeert.

TIP 5:  Versturen en ontvangen mailberichten
Het is zo vanzelfsprekend dat je via je mobiele telefoon mailberichten kan versturen en ontvangen. Maar soms werkt het niet en je zal altijd zien dat het op een moment gebeurt dat het niet schikt. De eerste stap die je dan neemt is controleren waarom je mobiele internet verbinding niet werkt. Je kunt de actuele storingen bij KPN nagaan met behulp van deze link en bij Ziggo via deze link. Indien er geen storing is vermeld dan kan je deze direct bij KPN via de link melden. Meld je storing bij Ziggo telefonisch aan. KPN en Ziggo bieden via de eerder genoemde link een stappenplan die naar een mogelijke oplossing leidt.

TIP 6: Schermfolie
Om te voorkomen dat op het glas van je mobiele telefoon krassen komen, kan je schermfolie op het glas aanbrengen. Dit heeft als bijkomend voordeel dat als je mobiele telefoon valt de schermfolie het scherm kan redden van breuken of andere beschadigingen.

Met deze 6 tips zorg je ervoor dat je bent voorbereid op een calamiteit met je mobiele telefoon. Maar daarvoor is actie van jou nodig, voer deze tips zo spoedig mogelijk door. Het kost je weinig tijd en het levert je veerkracht op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.